‘Bouwen aan een circulaire Kempen’ klokt af op 25 deelnemers | circubuild.be

‘Bouwen aan een circulaire Kempen’ klokt af op 25 deelnemers

  •   22 mrt 2021
  • Wouter Polspoel

Het project ‘Bouwen aan een circulaire Kempen’ van VITO, Möbius en Kamp C dat circulaire bedrijfsmodellen bij kmo’s in de bouwsector wil stimuleren via een uniek cocreatietraject is, ondanks corona, een waar succes geworden. Het project, opgestart in het voorjaar van 2019, loopt op z’n eind en zal afklokken op zo’n 25 deelnemers. Die waren zeer divers.

Wie circulair wil bouwen, kiest voor een project waarbij zo weinig mogelijk nieuwe grondstoffen worden gebruikt en de onderdelen en materialen zo lang mogelijk in omloop worden gehouden. Voor bedrijven en ondernemingen is het niet gemakkelijk om dit in de praktijk te brengen zonder daarbij aan rendabiliteit in te boeten.

Daar wilde het project ‘Bouwen aan een circulaire Kempen’ iets aan doen. De iniatiatiefnemers leggen nog eens uit wat het project precies inhield. Helen Versluys van mede-initiatiefnemer Möbius, dat bedrijven adviseert inzake circulaire economie: "Circulaire economie is vandaag hot, en het is een trend die zal zich doorzetten als de Europese Commissie haar Green Deal verder uitrolt. Het is dus niet vreemd dat ook circulair bouwen veel aandacht krijgt. Helaas spoort het niet met het klassieke lineaire businessmodel in de bouwsector."

"Vaak hebben bedrijven al prille ideeën over circulair bouwen, maar weten ze nog niet goed hoe ze die concreet kunnen omzetten in een uitgewerkt business model", gaat Sofie Torfs van Kamp C voort. "Dat probeerden we met dit cocreatietraject te verhelpen. Aan het einde hebben deelnemende ondernemers een duidelijk beeld van de strategieën voor circulaire waardecreatie die potentieel bieden binnen hun specifieke context. Ze hebben geleerd welke verdienmodellen hen toelaten deze strategieën op een rendabele manier te implementeren terwijl er waarde wordt gegenereerd voor de klant, maar ze zijn zich ook bewust van de aandachtspunten bij de realisatie ervan." 


Divers deelnemerspubliek

"De deelnemers waren zeer divers", aldus Anse Smeets van VITO, het onderzoekscentrum dat verantwoordelijk was voor de coördinatie van het cocreatietraject. “Gevestigde bedrijven hebben de sessies gevolgd, maar ook starters. Het ging om bouwbedrijven, grote bouwheren en interieurontwerpers. Die rijke mix zorgde ook voor een goed evenwicht tijdens de sessies."

Versluys somt nog enkele lessen op die de deelnemers meenemen uit het project: "Samenwerken is van het grootste belang. Neem bijvoorbeeld het circulaire idee van een gevel as a service. Daarbij komen heel wat verschillende bedrijven kijken. Een bouwbedrijf zal dus nauw moeten gaan samenwerken met een installateur van ramen.”

“Maar ook binnen (grote) bedrijven moet er goed worden samengewerkt wanneer je een circulair bedrijfsmodel op poten wil zetten. Het is cruciaal dat iedereen mee is. Circulair bouwen vergt een andere omgang met producten en diensten, met materialen, met afval … Kortom, een hele andere bedrijfsvoering." 

Het project werd ondersteund met een subsidie van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van 111.924,62 euro.

Gerelateerde partners


Nieuwsoverzicht