De Praatstoel: Sven Grooten (B-architecten) | circubuild.be

De Praatstoel: Sven Grooten (B-architecten)

  •   28 mei 2021
  • Jolien Celis

Sven Grooten is een van de medeoprichters van B-architecten. Dat bureau draagt duurzaamheid naar eigen zeggen hoog in het vaandel en grijpt kansen om de grenzen van het beroep op te zoeken. Nu een van de projecten van het bureau, Mundo-a, gewonnen heeft in de categorie Circular Building van de Belgian Building Awards 2021 is het de hoogste tijd om hem in onze Praatstoel te laten plaatsnemen. "Het is niet belangrijk, maar een noodzaak dat architecten uitsluitend gebouwen ontwerpen die aanpasbaar of circulair zijn."

Op welke eigen gerealiseerde projecten bent u het meest fier en waarom?

Op twee in het bijzonder. Turnova, een duurzaam stadsvernieuwingsproject, vervolledigt het stedelijk weefsel in het hart van Turnhout. De voormalige Brepolssite naast de Grote Markt is een nieuw, bruisend stuk stad geworden waar gewoond, gewerkt, gewinkeld en ontspannen wordt. Turnova is het resultaat van een intens samenwerkingstraject tussen de stad, ontwikkelaar en ontwerpers.

De Grote Post in Oostende is dan weer de herbestemming van het iconische postgebouw van Gaston Eysselinck tot een kunst-en cultuurhuis. Ik kom vaak in Oostende en wat ik daar hoor, is dat ‘onze’ Grote Post een plek is geworden worden waar de Oostendenaars, de cultuurliefhebbers en ook de vakantiegangers graag en vaak (terug)komen.

Van welk project in uitvoering of in voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?

Het nieuwe Stadhuis van Roeselare heeft de ambitie om het meest duurzame stadhuis van Vlaanderen te worden. Het project behelst onder meer het historische stadhuis uit de achttiende eeuw, het negentiende-eeuwse belfort, de nieuwe gebouwen en een nieuw, publiek binnenhof.

Welk project van een andere Belgische architect is voor u een schot in de roos?

Het Atomium van Waterkeyn is een van de weinige gebouwen die nog steeds zijn bedoelde ambities ongegeneerd vervult, namelijk iconisch zijn en België op de internationale kaart zetten.

Welke buitenlandse architecten vormen voor u een grote bron van inspiratie?

Ontwerpers die een nieuwe kijkrichting aan de traditie gaven: Claude Parent & Paul Virilio van Architecture Principe, Superstudio, Robert Venturi, John Körmeling, David Sim van Soft City en Charlotte Perriand.

Wat zijn volgens u de meest geslaagde recente bouwprojecten in het buitenland?

Vlak voor de eerste lockdown heb ik de Fondation Galeries Lafayette in Parijs van OMA kunnen bezoeken. Dat vind ik echt de moeite.

Welke jonge architect in Vlaanderen maakt momenteel veel indruk op u?

CENTRAL office for architecture and urbanism.

Wat vindt u zo boeiend aan uw job als architect? Zou u uw kinderen aanmoedigen om in uw voetsporen te treden?

Wat mijn ‘job’ boeiend houdt, is dat hij de voorbije vijfentwintig jaar enorm geëvolueerd is en dat hij zeer gevarieerd is. In het begin was ik medeoprichter van een kleine organisatie waarin iedereen alles deed zonder een duidelijke taakverdeling en vandaag ben ik algemeen coördinator van het platform B-architecten, B-bis & B-city. Daarnaast zetel ik in de kwaliteitskamers van Mechelen en van de Kaaien Aalst en ben ik recent als een van de experten aangeduid voor Good Living in Brussel. Verder word ik regelmatig geconsulteerd om in de media duiding te geven over actuele architectuurthema’s. Wat mijn kinderen betreft: hen wil ik vooral aanmoedigen om hun eigen weg te te gaan.

Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere architecturale ontplooiing?

Naast de ontmoeting in 1996 met mijn huidige vennoten, en de jaren die er op volgden met alle andere 'B’s', zijn het de talrijke intense gesprekken geweest met diverse leermeesters zoals bOb Van Reeth, Christian Kieckens, Elia Zenghelis, Gro Bonesmo, Winy Maas, Willem Jan Neutelings, Xaveer de Geyter en Marcel Smets.

Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was? Komen droom en werkelijkheid sterk overeen?

Ik ben nog steeds de even hongerige leerling als in mijn studententijd: hoe meer je weet, hoe meer je weet wat je nog niet weet.

Waarom vindt u het belangrijk in te zetten op circulair bouwen?

Het is niet belangrijk, maar een noodzaak dat architecten uitsluitend gebouwen ontwerpen die aanpasbaar of circulair zijn. Ik vind dat alle architectuurawards die uitgereikt worden enkel nog in het teken mogen staan van aanpasbare of circulaire gebouwen en duurzaamheid. Die andere prijzen zijn allemaal esthetische schoonheidsprijzen en ik weet niet of we daar in België nog nood aan hebben.  

Welk circulair bouwproject is een voorbeeld voor u?

Een eerste voorbeeld is een bouwtype, namelijk de yurt uit Kirgizië. Nomaden hadden nood aan een flexibele woning die zo weinig mogelijk impact had op de natuur. Alles is zo bedacht dat een yurt snel gedemonteerd en opnieuw opgebouwd kan worden. Er komt geen beton aan te pas.

Ook de Basiliek van San Marco in Venetië is een klassiek voorbeeld van circulariteit. Het is een van de oudste gebouwen waarvan het hele interieur en de afwerkingsmaterialen uit gerecupereerde bouwmaterialen bestaan. In de elfde eeuw vaardigde men een decreet uit in Venetië dat alle kooplieden andere materialen uit gebouwen uit het Oosten moesten meebrengen als ze terugkwamen naar de havenstad. Er zijn toen zelfs kruis- en plundertochten geweest waarop ze dingen die ze mooi vonden zijn gaan stelen in andere gebieden. Het is niet bepaald een vriendelijke insteek, maar het is wel een extreem voorbeeld van circulariteit.


Faits divers

Welke job zou u nu uitoefenen als u geen architect was? Chauffeur, want ik ben graag onderweg en geniet er enorm van om tijdens het urenlange rijden ’s nachts, vergezeld door muziek, mijn gedachten de vrije loop te laten gaan.
Waar hebt u uw architectuuropleiding gevolgd? Mijn opleiding is begonnen in Antwerpen en bracht me daarna in Parijs en Amsterdam. Maar nog elke dat gaat ze bij elke ontmoeting verder.
Bij wie hebt u stage gelopen? Bij DMT architecten.
Wat was de titel van uw eindwerk? '
Kunst zal de wereld redden (inleiding)'. Mijn promotor was Eric Wieërs
Favoriet architectuurboek:
‘The Fountainhead’ van Ayn Rand of in het Nederlands ‘De eeuwige bron’
Favoriet ander boek:
‘Platform’ van Michel Houellebecq en ‘Aan Chesil Beach’ van Ian McEwan
Favoriete film:
‘Blade Runner’ en ‘Blade Runner 2049’
Favoriet tv-programma: Voetbal, maar enkel Europese wedstrijden en internationale bekertoernooien
Favoriete muziek: Oude muziek, zoals El Cant de la Sibil-la uit de veertiende eeuw van Jordi Savall, Montserrat Figueras en anoniem.
Hebt u veel vrije tijd en hoe brengt u die het liefst door: Mijn vrije tijd is schaars. Ik breng die door al kokend voor mijn gezin, al lezend, al luisterend naar oude muziek of al lopend in de natuur.
Favoriete Belgische stad: Brussel
Favoriete Europese stad: Rome
In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? Utopia
Actief of passief sportbeoefenaar? Welke sport? Lange afstand hardlopen
Favoriete architectuursite? www.archdaily.com
Favoriete andere website? Favoriet in de zin van meest bezocht : www.destandaard.be

Nieuwsoverzicht